Black Box: Οι συναντήσεις υπουργών στη Νέα Υόρκη. Νέο χτύπημα Mr. Chipita, τετ-α-τετ Άδωνι, λιμάνι Ηγουμενίτσας, ΕΥΑΘ και Κινέζοι

0
47

Σε επενδυτικό σαφάρι επιδόθηκαν οι υπουργοί της κυβέρνησης που συμμετείχαν στο «Capital Link Invest in Greece», που διοργανώνεται στη Νέα Υόρκη. Στο πρώτο τραπέζι του συνεδρίου κάθονταν ο Άλμπερτ Μπουρλά της Pfizer, ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο Χρήστος Μεγάλου και ο Χρήστος Σταϊκούρας. Ο Άλμπερτ Μπουρλά απηύθυνε επενδυτικό κάλεσμα για τη χώρα μας, ενώ ο ίδιος ετοιμάζει όπως μαθαίνουμε νέες επενδύσεις στην Ελλάδα, ενώ οι Άδωνις Γεωργιάδης, Χρήστος Σταϊκούρας, Πάνος Τσακλόγλου και Νίκος Παπαθανάσης είχαν συναντήσεις με αρκετά στελέχη επιχειρήσεων και επενδυτικών οίκων.

Ανάμεσά τους στελέχη της Barclays, της Goldman Sachs, της BlackRock, της Eldorado Gold και της Ameresco. Κοινή συνισταμένη των συναντήσεων είναι πως το κλίμα για την Ελλάδα στο εξωτερικό έχει αλλάξει και πλέον οι επενδυτές ενδιαφέρονται να τοποθετήσουν τα κεφάλαιά τους στη χώρα μας. Η προοπτική της επενδυτικής βαθμίδας, το φιλοεπενδυτικό πλαίσιο που έχει υιοθετηθεί και η ανάπτυξη που αναμένεται να καταγράψει η ελληνική οικονομία, έλκουν τους επενδυτές.

Ανάμεσα στις συναντήσεις που έγιναν ήταν και με το νέο πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνη. Το κλίμα ήταν ευχάριστο, με τον πρέσβη να ενδιαφέρεται κυρίως για τις επενδύσεις που τρέχουν στην Ελλάδα και να αναφέρει , μεταξύ άλλων, πως θα προχωρήσει σε μπαράζ επαφών με Αμερικανούς για να επενδύσουν στη χώρα μας. Ο κ. Τσούνης είχε τετ-α-τετ με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη.

Στη μικρή λιανική εστιάζεται το τελευταίο δεκαήμερο το ενδιαφέρον του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και συγκεκριμένα στην εξέταση των δυνατοτήτων απόκτησης από τον ίδιο ή από εταιρεία συμφερόντων του, πανελλαδικού δικτύου περιπτέρων ή μίνι μάρκετς. Η πρόθεση αυτή του επιχειρηματία, όσο και αντίθετη να φαίνεται προς τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του, αλλά και τα επιχειρηματικά του «πιστεύω», με πρώτο από όλα την εξωστρέφεια, για την οποία κάνει λόγο έχει μία βάση επιχειρηματικής λογικής.

Και αυτό γιατί απώτερος σκοπός του είναι η ανάπτυξη ενός δικτύου διανομής που θα του επιτρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί, ως ένα βαθμό από το δίκτυο των σούπερ – μάρκετς και από την άλλη πλευρά να ενισχύσει τα περιθώρια κέρδους του. Οι πληροφορίες για το ενδιαφέρον του Σπύρου Θεοδωρόπουλου για το δίκτυο μικρής λιανικής ενισχύονται και από τη διαδικασία αναζήτησης στελεχών, τα οποία πρόκειται να συμβάλουν στη δημιουργία του.

Σημειώνεται ότι ο Mr. Chipita στις 29 Μαρτίου ανακοίνωσε μια εξαγορά, αυτή του 45% της ΙΟΝ, η οποία σύμφωνα με τα δεδομένα της αγοράς θεωρείτο από αδύνατη ως ακατόρθωτη. Είχαν προηγηθεί οι εξαγορές των εταιρειών Ελληνικοί Χυμοί, Έδεσμα και Αμβροσία, με τις οποίες θα διευρύνει την παρουσία του στον κλάδο τροφίμων και ποτών.

Στις μπίζνες η επιτυχία κρίνεται και από τη διάρκεια. Δεν είναι τυχαίο ότι η Aegean με την TUI συμπλήρωσαν, πρόσφατα, 20 χρόνια κοινής πορείας. Ίσως για το ευρύ κοινό να μην είναι διαδεδομένο αλλά η ελληνική αεροπορική αποτελεί βασικό εταίρο της Tui France, της γαλλικής θυγατρικής του TUI Group. Όλα αυτά τα χρόνια, μέσω της συνεργασίας TUI Γαλλίας- Aegean, η ελληνική αεροπορική έχει μεταφέρει περισσότερους από 3 εκατ. επιβάτες και συνολικά σχεδόν 10 εκατ. άτομα-όσο μία Ελλάδα! Σε ειδική τελετή για τον εορτασμό των 20 χρόνων, ο CEΟ της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης ανέφερε ότι σε σχέση με το 2002, οπότε ξεκίνησε η συνεργασία των δύο εταιριών, η Aegean έχει τετραπλασιαστεί όσον αφορά το μέγεθος του στόλου, ενώ είναι έξι φορές μεγαλύτερη με βάση τον αριθμό των επιβατών που εξυπηρετεί. Με τη γαλλική αγορά να είναι από τις σημαντικότερες για τον ελληνικό τουρισμό, η Aegean επιχειρεί με 95 προγραμματισμένες πτήσεις ανά εβδομάδα σε 10 πόλεις και σε επτά ελληνικούς προορισμούς. Σημειωτέον ότι για τη TUI France η Aegean αντιπροσωπεύει το 41% των διαθέσιμων θέσεων της προς την Ελλάδα.

Το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα ακούγεται, ως ένα βαθμό, ξύλινο ως όρος, όμως είναι ιδιαίτερα σημαντική υποδομή. Έτσι, λοιπόν, το έργο ύψους 235 εκατ. ευρώ είναι πολύ σημαντικό διότι θα επιτρέψει την πρόληψη και έγκαιρη αποκατάσταση των βλαβών που δεν προκαλούν μόνο κόστος αλλά επιβαρύνουν και το περιβάλλον. Και βέβαια το project έχει και ξεκάθαρο επιχειρηματικό ενδιαφέρον καθότι οι κατασκευαστικές που θα επικρατήσουν στο ΣΔΙΤ θα έχουν σταθερές εισροές για μία εικοσαετία που διαρκεί η σύμπραξη. Το σημαντικό λοιπόν, αυτό έργο θα ανατεθεί είτε στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Intrakat είτε στις Άκτωρ-Άκτωρ Παραχωρήσεις -Ηλέκτωρ που πέρασαν στη β’φάση του διαγωνισμού. Να σημειώσουμε, για την ιστορία, ότι στο διαγωνισμό συμμετείχε και η Μηχανική, αλλά αποκλείστηκε από τη δεύτερη φάση. Κι αυτό καθότι ο φάκελος που κατέθεσε «δεν ήταν πλήρης, ούτε παραδεκτός, με την τεχνική εταιρεία να μην αποδεικνύει ότι πληροί όλα τα κριτήρια που απαιτούνται». Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει πάντως, μέσα στους επόμενους μήνες, οπότε θα οριστικοποιηθεί η επιλογή του αναδόχου.

«Ξεπαγώνει» σιγά-σιγά και το έργο της κατασκευής του νέου τουριστικού λιμένα Ηγουμενίτσας. Πρόσφατα υπογράφηκε η ΚΥΑ που απαιτείται για τη χωροθέτηση της εγκατάστασης που θα καταλαμβάνει συνολικά θαλάσσιο μέτωπο 700 μέτρων. Επίσης, για την πρόσδεση των σκαφών χρησιμοποιούνται 4 πλωτοί προβλήτες συνολικού μήκους 860 μέτρων, ενώ η μαρίνα θα διαθέτει 340 θέσεις ελλιμενισμού. Είναι ακόμη σημαντικό ότι θα υπάρχουν και 16 θέσεις για μέγκα yachs, δηλαδή σκαφών μήκους μέχρι 25 μέτρων.

Οι μαρίνες έχουν σπουδαία οφέλη στην ελληνική οικονομία καθώς υπολογίζεται ότι για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών σε τουριστικούς λιμένες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς κλάδους της τοπικής οικονομίας. Και κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε έναν τουριστικό λιμένα, ξοδεύει επιπλέον 450 ευρώ στην τοπική οικονομία. Σύμφωνα ακόμη, με παλαιότερη μελέτη, κάθε 1 ευρώ άμεσων ξένων επενδύσεων δημιουργεί 1,5 ευρώ άμεσης οικονομικής δραστηριότητας στους τουριστικούς λιμένες και 6,84 ευρώ έμμεσης οικονομικής δραστηριότητας στην τοπική οικονομία.

Ήρθε και φέτος η ώρα της κατεδάφισης αυθαίρετων κτισμάτων στην παραλία της Κουρούτας Αμαλιάδας, όπου συχνά πυκνά κάνουν την.. εμφάνισή τους μη αδειοδοτημένες κατασκευές. Με το ελληνικό κράτος όμως, να δίνει διαχρονικά, παρατάσεις, η ιδιοκτήτρια εταιρία καταστήματος καφεστίασης στην Κουρούτα έχει 30 ημέρες για να κατεδαφίσει την ξύλινη κατασκευή που έχει δημιουργήσει στην παραλία. Ειδάλλως, θα μπουν οι μπουλντόζες του κράτους. Πάντως, στην Κουρούτα οι κατεδαφίσεις είναι, σχεδόν, ετήσια συνήθεια, αφού, πολλές φορές, ό,τι κατεδαφίζεται την άνοιξη, φυτρώνει ξανά το καλοκαίρι. Με την ευκαιρία πάντως, να πούμε ότι το camping της Κουρούτας ανήκει στα ακίνητα που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ για να αξιοποιήσει. Η πρώτη, δε, φάση του διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί, με την τιμή εκκίνησης να είχε οριστεί σε 65.000 ευρώ, όσο δηλαδή είναι το ετήσιο ενοίκιο για 25 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, το κάμπινγκ είναι ένα ακίνητο- “φιλέτο” επιφάνειας 22,3 στρεμμάτων, το οποίο εάν αξιοποιηθεί κατάλληλα θα μπορούσε να μετατραπεί σε cash cow που θα έλεγαν και οι Βρετανοί.

Ως το ερχόμενο καλοκαίρι αναμένονται οι δικαστικές αποφάσεις που θα «ξεπαγώσουν» τις προγραμματισμένες επενδύσεις της ΕΥΑΘ για το χρονικό διάστημα 2020 – 2026. Οι δικαστικές αποφάσεις αναμένονται μετά από τις προσφυγές που πραγματοποιήθηκαν από τους συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς.

Tα έργα αυτά εντάσσονται στο ευρύτερο στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης 2020 -2026 της ΕΥΑΘ, που αφορά σε ένα ολοκληρωμένο επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 174 εκατ. ευρώ.

Το πρόγραμμα αυτό, όπως ανέφερε η διοίκηση της ΕΥΑΘ υλοποιείται με συνέπεια και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έργα αναβάθμισης και επέκτασης των συστημάτων ύδρευσης, εξασφάλιση νέων ποσοτήτων καθαρού πόσιμου νερού, με προσανατολισμό πάντα τη βιωσιμότητα των υδάτινων πόρων και το θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ειδικότερα στα έργα αυτά εντάσσονται:

  • Η επέκταση της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού Θεσσαλονίκης (ΕΕΝΘ, Α2 φάση), με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ποσού € 21,7 εκατ. (πλέον ΦΠΑ),
  • Τα αποχετευτικά έργα ολοκλήρωσης της σύνδεσης των χαμηλών περιοχών Θεσσαλονίκης (έργα περιοχής Δενδροποτάμου και κόμβου Κ16), προϋπολογισμού 6 εκατ. € (πλέον ΦΠΑ),
  • Η επέκταση του τηλε-έλεγχου και αυτοματισμού (SCADA) του δικτύου ύδρευσης, προϋπολογισμού 3,35 εκατ. € (πλέον ΦΠΑ), τη συμφωνία-πλαίσιο για την ενίσχυση κι επισκευή του υδαταγωγού της Αραβησσού, προϋπολογισμού 3,37 εκατ. € (πλέον ΦΠΑ)
  • Τα αποχετευτικά έργα αντλιοστασίων, καταθλιπτικών αγωγών και παραλιακού αγωγού, προϋπολογισμού 5,4 εκατ. € (πλέον ΦΠΑ), την αντικατάσταση υδρομέτρων (ήδη συντάσσονται τα τεύχη δημοπράτησης),
  • Η επέκταση του δικτύου ύδρευσης σε νέες περιοχές

Επιστροφή στην κερδοφορία για την ΕΛΓΕΚΑ, στη χρήση του 2021, στην οποία, όπως αναφέρει η διοίκηση έδειξε και αντοχή και ευελιξία. Σημαντική ήταν η συνεισφορά στα έσοδα από τον κλάδο logistics, τον οποίο η εταιρεία συνεχίζει να ενισχύει και από την δραστηριότητά της στη Ρουμανία, η συνεισφορά της οποίας στη μητρική αυξήθηκε με μέρισμα 490.000 ευρώ, έναντι 411.000 ευρώ το 2020.

Σε μια χρονιά όπου σταδιακά επανήλθε η εξομάλυνση στην αγορά των τροφίμων και λοιπών καταναλωτικών προϊόντων, μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας και των lockdowns, η εταιρεία είδε τη μικτή της κερδοφορία να αυξάνεται κατά 1,5 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2020. Η αύξηση αυτή, βέβαια, αντισταθμίστηκε από τις δαπάνες διάθεσης, με αποτέλεσμα η λειτουργική κερδοφορία να μείνει στα επίπεδα του 2020. Πάντως η καθαρή, προ φόρων, κερδοφορία ανήλθε σε 1,1 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 1,4 εκατ. ευρώ το 2020

Μέσα στο 2021 η εταιρεία ολοκλήρωσε με επιτυχία την αύξηση μετοχικού της κεφαλαίου κατά 10,85 εκατ. ευρώ. Τα νέα κεφάλαια που άντλησε κατευθύνθηκαν σε ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης, αλλά και στον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου προϊόντων.

Η προσοχή μας μπορεί να είναι στραμμένη στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο, αλλά οι εξελίξεις τρέχουν γρήγορα και στην πράσινη οικονομία και στην προσπάθεια μετάβασης στις ηλεκτροκινούμενες μετακινήσεις. Πρωταγωνιστής μας σήμερα η κινεζική CATL (Contemporary Amperex Technology Limited), ο πρωταθλητής της μεγάλης ασιατικής χώρας στην παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκινούμενα οχήματα. Δύο ειδήσεις του τελευταίου δεκαπενθήμερου μας υπενθυμίζουν την αποφασιστικότητα της εταιρείας να παραμείνει στην παγκόσμια πρωτοπορία.

Πριν περίπου δέκα ημέρες, πήρε και την δεύτερη έγκριση (δεν είναι ακόμα η τελική), για το εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών στην Θουριγγία της Γερμανίας. Αν τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά, μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει αρχίσει η παραγωγή μπαταριών από το εργοστάσιο, το πρώτο της κινεζικής εταιρείας μακριά από την Κίνα, και μάλλον το πρώτο εργοστάσιο μπαταριών στην Γερμανία (υπάρχουν και άλλες προσπάθειες σε εξέλιξη αλλά λογικά η CATL θα είναι που θα «κόψει το νήμα»). Η επένδυση θα κοστίσει στην κινεζική εταιρεία περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ στο εργοστάσιο θα απασχολούνται αρχικά 1.500 και αργότερα μέχρι και 2.000 εργαζόμενοι. Αυτή όμως δεν είναι η μοναδική κίνηση της CATL προκειμένου να κρατήσει την πρώτη παγκοσμίως θέση σε παραγωγική δυναμικότητα μπαταριών.

Την Παρασκευή που μας πέρασε μάθαμε περισσότερες λεπτομέρειες για την απόβασή της στην Ινδονησία. Σύμφωνα με τα σχέδια που ανακοίνωσε η εταιρεία, θα επενδύσει περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανέγερση έξι εργοστασίων που θα ασχολούνται με την παραγωγή μπαταριών αλλά και την επεξεργασία των υλικών που απαιτούνται για την παραγωγή των μπαταριών. Η κινεζική εταιρεία θα κρατήσει τον μετοχικό έλεγχο των πέντε από τα έξι εργοστάσια. Συνεταίροι της θα είναι κρατικές ινδονησιακές εταιρείες. Γιατί πηγαίνει στην Ινδονησία η CATL; Πολύ απλά διότι η μεγάλη νησιωτική χώρα είναι η μεγαλύτερη παραγωγός νικελίου στον κόσμο και σχεδιάζει την δυναμική επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας.

Προφανώς, η Ινδονησία δεν θέλει να παραμείνει ένας μεγάλος παραγωγός πρώτης ύλης, αλλά θέλει να κρατήσει στην επικράτειά της το περισσότερο νικέλιο, μέχρι αυτό να βρει την θέση του σε έτοιμες μπαταρίες, προσφέροντας στην χώρα πολύ μεγαλύτερα έσοδα και πολύ ενεργότερη συμμετοχή στην παγκόσμια πράσινη μετάβαση. Βέβαια, εδώ στο Liberal Markets δεν εκπλησσόμαστε από την κίνηση της CATL. Οι κινεζικές επιχειρήσεις, με πρώτη και καλύτερη την Tsingshan, που γνωρίσαμε πρόσφατα μέσα από την μεγάλη περιπέτεια με την τιμή του νικελίου, ξέρουν πολύ καλά το δυναμικό της Ινδονησίας και έχουν ήδη κάνει τις απαραίτητες κινήσεις. Για να δούμε πότε θα ξυπνήσουν και οι δυτικές εταιρείες!

Aισιόδοξος για την πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου είναι ο οίκος Jefferies παρά το γεγονός ότι το Χρηματιστήριο Αθηνών κινείται διστακτικά τους τελευταίους μήνες και το ενεργειακό σοκ που ακολούθησε το σοκ της πανδημίας πλήττει τα οικονομικά μεγέθη. Παρά τις επιπτώσεις από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά, επισημαίνει η Jefferies, και με βάση τους περισσότερους δείκτες, όπως τα ασφάλιστρα κινδύνου CDS, έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Η ελληνική αγορά μετοχών διαπραγματεύεται με πολλαπλασιαστή κερδών (Ρ/Ε) στο 10,8, με μερισματική απόδοση και στο 3,7%, απόδοση ιδίων κεφαλαίων στο 8,9% και με δείκτη τιμής προς λογιστική αξία (Ρ/BV) στο 0,93. Η Jefferies παραμένει θετική για τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς μετοχών.

Ανάμεσα στις μετοχές που ξεχωρίζει με βάση την εκτιμώμενη κερδοφορία περιλαμβάνει την Motor Oil, την Εθνική Τράπεζα, την Alpha Bank, την Eurobank και την Mytilineos. Με βάση την απόδοση ιδίων κεφαλαίων ξεχωρίζει τις ΑΔΜΗΕ, ΕΥΔΑΠ, Πλαστικά Θράκης, Jumbo και Autohellas.

Οι μεγάλες αναλήψεις από το Coinbase Pro, οι οποίες κατά την περασμένη εβδομάδα ανήλθαν συνολικά σε 30.000 BTC σε μία ημέρα και μεγάλη αύξηση κατά τον Μάρτιο, ίσως υποδηλώνουν ότι θεσμικοί επενδυτές από την Αμερική λαμβάνουν θέση στο κορυφαίο κρυπτονόμισμα.

Οι αγορές από θεσμικούς επενδυτές μπορεί να είναι και πάλι το μεγάλο αφήγημα που θα αυξήσει την τιμή διαπραγμάτευσης του $BTC. Το εκτελεστικό διάταγμα των ΗΠΑ του περασμένου μήνα, που σχεδιάστηκε για να διερευνήσει διάφορες πτυχές του οικοσυστήματος των κρυπτονομισμάτων, φαίνεται ότι δεν λειτούργησε αποτρεπτικά για τους θεσμικούς επενδυτές που ψάχνουν έκθεση στην αγορά των κρυπτονομισμάτων.

Η τάση είναι εμφανής σε όλα τα ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων και ο Απρίλιος προσπαθεί επί του παρόντος να ισοβαθμίσει τον Μάρτιο του 2022 στον αριθμό των εκροών. Η μείωση της προσφοράς έρχεται σε αντίθεση με μια ανησυχητική μακροοικονομική εικόνα που συνεχίζει να πιέζει τα περιουσιακά στοιχεία κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων των κρυπτονομισμάτων.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

Πηγή